
Special report phone-hacking scandal: trial and error

TRIAL  
AND  
ERROR

THE PHONE-HACKING scandal

Two weeks ago – just hours after the last issue of the Eye 
went to press – a jury of her peers found Rebekah Brooks not 
guilty of all charges in her eight-month trial, while deciding that 
Andy Coulson knew all about the widespread phone-hacking at 
the News of the World during both their editorships.

As well as declaring that Brooks had no knowledge of her staff 
hacking phones or paying public officials on the Sun, the jury also 
unanimously cleared her of charges of conspiracy to pervert the 
course of justice regarding the removal of seven boxes marked as 
containing her notebooks from the News International archive a 

few days after news of her staff hacking Milly Dowler emerged, 
and the hiding of computer equipment and other material from 
police searching her Cotswold and London homes. 

But during her 13 days in the witness box, Brooks did admit 
that several specific actions she had taken both as Sun editor 
and chief executive of News International had been aimed at 
preventing the full extent of the phone-hacking conspiracy at  
the News of the World from becoming public – even though, as 
she insisted, she did not believe at the time that the claims she 
was trying to cover up were true.

WHAT REBEKAH 
DID…
Ignored information that others 
at the News of the World were 
involved in phone hacking in 
addition to those originally 
charged with the offence
Even the bare minimum that Andy Coulson 
was forced to admit in the witness box – that 
he had been played recordings of then home 
secretary David Blunkett’s voicemails to his 
girlfriend Kimberly Quinn by Neville 
Thurlbeck in August 2004, and that he had 
turned them into a front page splash – made 
it clear that a number of senior figures at 
News International knew the phone hacking 
conspiracy went beyond Clive Goodman and 
Glenn Mulcaire. He said that he shared that 
information with a lawyer at the company – 
who kept the Blunkett tapes in his safe – and 
a senior News International executive, an 
account that was backed up by Thurlbeck 
himself in mitigation presented to the court 
last week following his own guilty plea.

Brooks, then still Rebekah Wade and 
editing the Sun, testified that although she 

A Special Report by Adam Macqueen

had discussed the Blunkett story with 
Coulson before it was published, she was 
“absolutely not” told about its provenance – 
but she certainly knew from 2006 onwards 
that evidence existed of a more widespread 
phone-hacking conspiracy at the News of the 
World, because the police told her about it.

In September that year – just a month after 
the arrests of Goodman and Mulcaire – 
Brooks received a two-hour briefing from 
police about the investigation, thanks to the 
fact that her own voicemails had been 
accessed by Mulcaire. She told the court that 
she was concerned “from a corporate view to 
know where the police were. Journalists are 
curious creatures by nature. I went in hoping 
to discover the latest from the horse’s mouth.” 

Her account of the meeting, which she 
immediately shared not just with Coulson 
but with other senior News International 
executives including Rupert Murdoch, was 
that police had details of 100 to 110 victims, 
but were “not widening the case to cover 
other NotW journalists, but would if 
evidence emerged”. She also passed on the 
names of a number of other suspected 
victims, including Tessa Jowell, Hugh Grant, 
Jemima Khan, John Prescott and his mistress 
Tracey Temple – and Blunkett and Quinn. 
None of these victims featured in the limited 
charges to which Goodman and Mulcaire 

would plead guilty two months later.
Brooks told her colleagues that she 

believed there was not too much to worry 
about: although police “do have GM’s phone 
records which show sequences of contacts 
with News of the World before and after 
accesses… obviously they don’t have the 
content of the calls so this is at best 
circumstantial.”

Brooks – a company woman through and 
through – declined a request to appear as a 
prosecution witness at Mulcaire’s trial, 
because of “the complexities that would 
have caused on a corporate level”. But she 
did admit under cross-examination that 
from this point on she was aware that police 
suspected a criminal conspiracy at the News 
of the World that went way beyond the 
“single rogue reporter” the company would 
admit to for the next four and a half years.

Despite this, both then and when she 
became CEO three years later, Brooks went 
along with the company lie (shurely “line”? 
Ed) that no one other than Clive Goodman at 
the News of the World had been involved 
with Mulcaire’s hacking. She told the court 
that despite learning, either through the 
police meeting or in the course of “internal 
investigations” at the company, that the 
phone-hacker’s employment had begun 
during her own editorship of the paper, è

1



she had not asked any further questions 
about his activities: “I thought he had been 
paid for legitimate private detective work.”

In the witness box she tried to claim that 
the “horse’s mouth” evidence she had been 
offered by police had been superseded by 
statements made at the subsequent trial that 
hacking “had been confined to Clive 
Goodman and Glenn Mulcaire. I can’t 
remember if the judge said it but I remember 
it being out there in the public domain that 
that was the end of it.” The prosecution, 
however, forced her to admit that she must 
have known at the time that on the contrary, 
Mr Justice Gross had pointed out that in 
several cases the hacker had “not dealt with 
Goodman but with others at News 
International” and Goodman’s own NI-
funded lawyer had argued that “whoever 
else may be involved at the News of the 
World, his involvement is so limited.” 

Despite all this inside knowledge, Brooks 
insisted that when she took over as CEO 
three years later, she had not felt any need to 
make any further inquiries about the extent 
of phone hacking on the grounds that “other 
people had made statements about it… there 
wasn’t any need to do any more 
investigation.” This is extraordinary.

Brooks was appointed CEO in June 2009, 
although she did not start the job until 1 
September. In July, the Guardian had carried 
accurate details of a wallet-busting secret 
settlement with victim Gordon Taylor and 
the fact that phone-hacking victims ran into 
the thousands, which NI denied in a bullish 
statement: “All of these irresponsible and 
unsubstantiated allegations against the News 
of the World and its journalists are false.”

The revelations kicked off a further 
round of police, parliamentary and Press 
Complaints Commission investigations, 
with Brooks being invited as CEO-in-waiting 
to appear in front of the Commons culture 
select committee “to resolve inconsistencies 
in [News International’s] evidence”. She 
declined, leaving NotW editor Colin Myler 
and an NI lawyer to face the MPs, who later 
ruled that they “deliberately avoided 
disclosing crucial information to the 
committee and, when asked to do, answered 
questions falsely”.

The company had at this point for more 
than a year been in possession not just of an 
email which made Neville Thurlbeck’s 
involvement in phone hacking clear, but 
also a legal opinion commissioned from 
Michael Silverleaf QC which warned that 
there was “a powerful case that there is (or 
was) a culture of illegal information access” 
at the News of the World. All of this 
information would presumably have been 
available to Brooks in her new job – it had 
been made available to her boss, James 
Murdoch, although he claims not to have 
read it – but the “curious creature” 
apparently did not think to ask. 

In the light of the jury’s verdicts we can 
only conclude that as well as being an inept 
editor who had no idea how her staff were 
getting their stories, she was a spectacularly 
negligent CEO as well.

Attempted to stop details of a 
wider phone-hacking conspiracy 
emerging in public at an 
employment tribunal in 2007
On 13 April, not long after Clive Goodman 
had been released from prison and when 
she was editing the Sun, Brooks took the 

disgraced hacker out to lunch to offer  
him a job. This, Brooks admitted to the 
court, was a straightforward attempt to 
prevent Goodman from going through with 
an embarrassing public employment 
tribunal at which he was threatening to air 
the truth about Coulson and “pretty much 
everybody who had a senior role” on the 
News of the World’s involvement in phone 
hacking. It came after a discussion with an 
executive at News International who the 
jury was told knew about Thurlbeck’s 
hacking, at which it was decided that: “I 
was the right person to speak to Clive and 
find a middle way.”

Brooks insisted in the witness box that: 
“I don’t think anyone, me included, thought 
the allegations by Clive had any basis” at 
the time; but “there was concern at News 
International that a line had been drawn 
under the episode and the company felt 
that… to go through an embarrassing 
employment tribunal would lead to a series 
of damaging headlines.” 

Goodman rejected her offer, and instead 
the company ended up paying him £153,000 
to settle his claim and stop the names coming 
out. Brooks denied being told any details of 
the settlement, although “I’m sure my 
natural curiosity would have made me ask.” 

Paid to halt legal proceedings 
that would have revealed the 
names of other phone-hackers 
at the News of the World in 2010
In January 2010, not long after she had been 
made CEO, Brooks personally negotiated the 
settlement of a civil action with phone 
hacking victim Max Clifford in order to 
prevent Glenn Mulcaire being forced to 
name staff on the paper who had instructed 
him to hack phones.

As what she admitted in court was “a 
damage limitation” strategy, Brooks offered 
to settle with Clifford in return for a 
£200,000 retainer for which he would 
“represent the Sun/do business for the 
Sun”. She agreed with colleagues that 
nothing should be put in writing because it 
“would look terrible if seen to be ‘buying 
off’ Max”. A note of the meeting records 
that “she could physically turn up with 
cash this evening.” A deal was eventually 
done with Clifford for £1m. In the witness 
box, Brooks was completely clear about 
why this happened: “I accept the motive 
and objective was to stop Glenn Mulcaire 
from naming names… It had the potential 
for financial and reputational damage to 
the company… The main reason for settling 
was damage limitation.”

She maintained, however, that she did 
not know the names he would name would 
be the right ones: “Glenn Mulcaire, by 
anyone’s standards, was an unreliable 
witness.” That did not, however, stop her 
company from agreeing just months later  
to indemnify the phone-hacker “in respect 
of his legal costs and disbursements for 
dealing with and defending proceedings in 
which he and [NI subsidiary] News Group 
Newspapers [NGN] are joint defendants”, 
while still publicly claiming that whoever 
else he might have been hacking phones 
for, it can’t have been anyone at the News of 
the World. This was covered by a clause 
stating that “the fact of NGN providing 
Glenn with an agreement to meet his  
legal costs shall not be disclosed to any 
third party.”

Andy 
coulson
18 months

Dan Evans, another former  
News of the World employee,  
has yet to be sentenced

In sentencing Coulson, the judge said 
that although his actions were 
“unforgivable... there is no evidence that 
Mr Coulson played any part in the 
cover-up that occurred after his 
resignation” in 2007

THE GUILTY MEN

greg miskiw 
Six months 

NEVILLE 
thurlbeck
Six months

James  
weatherup 
Four-month 
suspended 
sentence

glenn 
mulcaire
Six-month 
suspended 
sentence: has 
already served 
time for hacking

2 Special report phone-hacking scandal: trial and error



Special report phone-hacking scandal: trial and error 3

è

Allowed her company to deny 
accurate claims about the wider 
extent of phone-hacking in the 
New York Times in September 
2010
In September 2010, the American paper 
printed a lengthy investigation which 
revealed that Andy Coulson openly 
discussed and “actively encouraged” phone 
hacking as editor, and that feature writer 
Dan Evans had been suspended from 
frontline duties for trying to intercept 
designer Kelly Hoppen’s voicemails in June 
2009. A spokesperson for the NotW 
denounced these as “unsubstantiated 
allegations… we reject absolutely any 
suggestion there was a widespread culture 
of wrongdoing at the News of the World.” 

Brooks – that spokesperson’s boss – 
admitted in court that “there was a Dan 
Evans situation that [NotW editor] Colin 
Myler brought to my attention” by that 
point, but she remembered very few details 
of it and still believed that no one on the 
paper other than Goodman had been 
involved with phone hacking. Having been 
assured that Evans “denied any wrongdoing 
whatsoever”, she still felt no need to 
investigate the matter further.

Tipped off Andy Coulson that 
incriminating evidence was 
emerging
Brooks told the court that black and white 
evidence of a wider phone hacking 
conspiracy at the News of the World emerged 
at the very beginning of January 2011 as part 
of the ongoing disclosure process the 
company was involved in as a result of civil 
actions against the paper.

The company suspended the journalist 
who was implicated and put out a statement 
that was not intended to be ironic – “The 
News of the World has a zero tolerance 
approach to wrongdoing” – but the evidence 
was not passed on to police until 25 January, 
resulting in the launch of Operation Weeting 
the following day. In the meantime, on 14 
January, Brooks had a “discreet” meeting 
with the prime minister’s official spokesman 
at a hotel in Victoria. She told the court that 
“I was going to tell Andy that we’d found 
some pretty incriminating evidence” and 
that he should think about resigning from 
Downing Street, which he did on 21 January.

Oversaw the destruction of the 
News International email 
archive for the period crimes 
were being committed
In January 2010 – a few months after 
Rebekah Brooks had become CEO – News 
International launched a new official policy 
“to eliminate in a consistent manner across 
NI (subject to compliance with legal and 
regulatory requirements as to retention) 
emails that could be unhelpful in the context 
of future litigation in which an NI company 
is a defendant.”

It was at first proposed that all emails 
dating from before December 2007, the year 
Andy Coulson left the News of the World, 
should be permanently deleted; but the 
court heard that in June Brooks changed this 
deadline to 1 January 2010. “How come we 
haven’t done the email deletion policy 
discussed and approved 6 months ago?” she 
demanded in an internal document shown 
to the jury. When the new date was queried 
by a colleague who pointed out that “The 

revised date is likely to be misconstrued if 
circulated externally”, Brooks replied “Yes 
to 2010. Clean sweep.”

A 9 September memo from the IT 
department notes that “there is a senior NI 
management requirement to delete this data 
as quickly as possible”, while Brooks 
personally chased up progress once again on 
7 October. Brooks told the court this was 
simply because a mass of old emails stored 
on company servers were slowing computers 
down or causing them to freeze, and that NI 
“wanted to design a completely new system 
and come bang up to date”.

She insisted that the policy had been 
carried out “in conjunction with lawyers and 
they were absolutely aware of what needed 
to be kept”; but the court heard that more 
than 10m emails have been lost forever, 
including all but a few thousand emails sent 
before 2008, which covers the period that, in 
prosecutor Andrew Edis’s unimprovable 
words, the News of the World was functioning 
as a “thoroughly criminal enterprise”.

At the trial, Coulson’s lawyer tried to use 
the absence of most of his client’s old emails 
in his defence, suggesting that the “gaps in 
evidence” meant it would not be safe to 
convict him.

Failed to account for the 
whereabouts of a number of her 
own email devices
Brooks testified that when she served as 
News International’s chief executive, “the 
level of paranoia was quite high, myself 
included, about privacy and security”. She 
had her offices, home and car regularly 
swept for bugs. But she was unable to explain 
the whereabouts of a number of missing 
devices she used to access her emails, a 
medium which she said she used “more than 
usual”, regularly putting information in 
writing and sending it even to colleagues 
who were in the same room as her.

Brooks admitted discarding BlackBerrys 
at surprisingly regular intervals – “Maybe 
four or five times a year… They broke, or a 
new model came out, or I spilt something 
on it, the usual wear and tear if you have it 
with you using it all the time” – but was 
unable to account for what had become of 
many of them. While most people have 
drawers or boxes in the attic stuffed with 
old mobile phones held on to “just in 
case”, not so the Brooks family – when 
police searched their country home after 
Rebekah’s arrest, they did not find a single 
electronic device, although a number of 
computers were removed from their 
London flat. An HTC mobile phone, three 
BlackBerrys and at least one iPhone, all 
apparently used at the Cotswolds property 
during 2010-11, remain unaccounted for.

One of the missing BlackBerrys was a 
model which Brooks was advised to stop 
using by NI security in January 2011 because 
she feared it might be being accessed by 
enemies of the company. By a startling 
coincidence which the judge ruled the jury 
could not be made aware of, that particular 
machine was dumped and replaced by an 
identical model on the very day that NI 
handed over new evidence of phone-hacking 
which prompted the Met to launch 
Operation Weeting.

Another BlackBerry that has never been 
found – again swapped for an identical 
model – was discarded on 2 June that same 
year, at around the same time the hard 

“They have a list of  
100 to 110 victims” 

Brooks updates colleagues on the 
scope of the police investigation, 
September 2006

“A line had been  
drawn under the episode 
and the company felt 
that to go through  
an embarrassing 
employment tribunal 
would lead to a series  
of damaging headlines” 

Brooks on why she tried to hush up 
Clive Goodman in 2007

“The objective and  
motive was to stop  
Glenn Mulcaire from 
naming names. The main 
reason for settling was 
damage limitation” 

Brooks on why more hush money 
was paid in 2010

“I was going to tell Andy 
that we’d found some 
pretty incriminating 
evidence”

Brooks on tipping off Coulson in 
January 2011

“Eliminate in a consistent 
manner across NI emails 
that could be unhelpful 
in the context of future 
litigation” 

New IT policy introduced by Brooks 
in 2010

“We have paid the  
police for information 
in the past”

Brooks to parliamentary select 
committee, 2003

wit and wiSdom  
of rebekah

j u s t  f a n c y  t h a t

Private Eye 1293, 22 July 2011
è

3Special report phone-hacking scandal: trial and error



Special report phone-hacking scandal: trial and error4

drive of Brooks’s old office computer 
disappeared from the records at NI, 
presumed destroyed.

The explanation Brooks’s defence team 
offered for the un-traceability of these 
devices was the inefficiency of record-
keeping in the IT department at News 
International: “We didn’t particularly have a 
formal system as such.” Staff were, however, 
efficient enough to attach an NI label to one 
of the computers which Brooks’s husband 
Charlie admitted hiding from police when 
their homes in the Cotswolds and London 
were searched.

Admitted that as an editor she 
paid public officials, one of the 
charges she was cleared of
“We have paid the police for information in 
the past,” admitted Brooks, then News of the 
World editor, to the culture select committee 
in March 2003 – an answer that was swiftly 
clarified to: “We operate within the code 
and within the law and if there is a clear 
public interest then we will.”

Last month Brooks was cleared of 
conspiracy to commit misconduct in public 
office while editing the Sun – this time 
involving an MoD official –  while the jury 
failed to come to a verdict on a similar charge 
against Coulson at the News of the World. 
But parliamentary privilege – an issue which 
Mr Justice Saunders described as “incredibly 
complicated” – meant that neither this, nor 
any other evidence given by Brooks, Coulson, 
any of their colleagues or either of the 
Murdochs to select committees over the 
years could be presented to the jury.

■ �Rupert Murdoch was considerably fonder of one than the other. In July 2011, on 
the day the final edition of the News of the World was published, Murdoch 
famously pointed at Rebekah Brooks when asked what his first priority was and 
said: “This one”. And Tom Watson MP, a fierce investigator of phone hacking, 
claims that the month before that he was approached by “two intermediaries 
close to News International” who offered to do a deal: the company would “give 
him” Coulson but Brooks was “sacred”.

■ �Brooks was still at News International at the point in early 2011 when the 
company began cooperating with the police and handing over evidence of 
wrongdoing, whereas Coulson was long gone.

■ �Rupert Murdoch has always been happy to pay Brooks’s legal bills, whereas 
Coulson had to take his former boss to the appeal court in order to force him to 
honour his contractual obligation to pay his.

■ �Brooks merely wrote to David Cameron in October 2009 to say that 
“professionally we are definitely in this together”, whereas Coulson actually was.

■ �Andy Coulson is guilty of conspiring to hack phones, whereas Rebekah Brooks is 
innocent of everything.

THE SECRETS 
OF COURT 12

Since the “Trial of the Century” kicked off 
in the dying days of October last year, the 
Eye has done its best to keep readers 
abreast of events in Court 12 of the Old 
Bailey. But there was plenty which went on 
in the absence of the jury which could not 
be reported – until now.

THE AFFAIR
ALTHOUGH their lawyers accepted by the 
opening of the trial that the affair between 
Rebekah Brooks and Andy Coulson would 
become public knowledge, they still 
vigorously opposed any mention of it in the 
prosecution’s opening speech. It was not 
about his client’s privacy, declared Brooks’s 
QC Jonathan Laidlaw – “that is long gone” 
– but any publicity was likely to be 
inaccurate and prejudicial, based on “an 
aspect of Mrs Brooks’s life, the interest in 
which may be based on fact or fiction”.

The judge, however, ruled that the affair 
could and indeed should be brought up in 
connection with the phone contact between 
the lovers at the time of the Milly Dowler 
hacking, when Brooks was on holiday with 
her soon-to-be husband Ross Kemp, and 
Coulson was back in London putting together 
the paper as her deputy.

Saunders pointed out that unless he was 
“being stupid”, this would actually benefit 
the defence, providing as it did a different 
context to their phone calls. If so, it was not 

one they relied on – both denied that they 
had been anything other than good friends 
at that particular time.

The debate in the courtroom was 
elliptical as every side tried to avoid spelling 
out what they were actually discussing. The 
affair was referred to throughout by the 
rather splendid euphemism “the sensitive 
area”.

There was no such coyness the following 
month, with the existence of the relationship 
– and the draft letter from a dumped Brooks 
to Coulson, discovered by police on a seized 
computer, which revealed it – well and truly 
out in the open. 21 November saw heated 
exchanges over whether the letter’s full 
contents should be revealed in court, 
meaning the press – those awful nosy 
journalists again! – would be allowed to 
quote it.

Brooks – never viewed as much of a 
stylist in her tabloid-writing days – had by 
now mutated into a modern-day Virginia 
Woolf. “The letter is a stream of 
consciousness, written late at night, 
intended for no one,” frothed Laidlaw. It 
was “wholly misleading” to judge it on the 
few paragraphs quoted by the prosecution 
out of context – but to give the full context 
would be equally unacceptable, because it 
would be a gross invasion of privacy. Not 

Brooks and Coulson – both keen on exposing 
adulterers – had an affair from 1998-2007

that of Brooks and Coulson – Laidlaw had 
the grace to admit that “having held others 
to account she could not possibly complain 
about publicity of this sort” – but on 
Coulson’s wife and children. 

Just in case you – like the judge – were in 
danger of thinking this sounded rather 
reasonable, Coulson’s counsel turned up an 
astonishingly brass-necked precedent. In a 
session during one of the jury’s days off on 6 
December, he cited the case of ETK versus 
News Group Newspapers, the injunction 
(see Eyes passim) brought by an actor who 
embarked on an affair with a co-star who 
was sacked after they split up. The court of 
appeal ruled in 2011 that the danger of his 
teenage children being bullied if the affair 
was revealed meant that it must remain 
secret forever. And which was the devilish 
newspaper which was proposing to expose 
the extra-marital shenanigans in the public 
interest? The News of the World!

Ruling that the jury should be allowed to 
read the full text of the letter privately, and 
its contents thereby remain secret, the judge 
managed to note a certain irony. “There will 
be some, particularly those who consider 
that their own family life and their children’s 
family life were affected by stories in the 
News of the World or the Sun, who take the 
view that it would only be just for the same 
to happen to the Coulsons,” he wrote in his 
ruling. “While making no finding about 
what the Sun or the News of the World may 
have done in the past, I am under a legal 
obligation to take into account the effect on 
the family life of the children and what may 
have been done to others is not relevant to 
that issue.”

The mystery deepened further when, a 
full five months after the legal team for 
Brooks (who was, as the judge noted, “in a 
great deal of distress”) had been arguing that 
the affair had not continued for anything 
like the six-year period implied by the 2004 
letter, Coulson admitted in the witness box 
that it had been more like nine, and the pair 
were still bumping uglies on occasion right 
up to the time he resigned in 2007.

FIVE IMPORTANT 
DIFFERENCES BETWEEN 

ANDY COULSON AND 
REBEKAH BROOKS



Special report phone-hacking scandal: trial and error 5

THE JURY  
THE defence teams spent the best part of 
two days sifting through questionnaires 
filled out by potential jurors to establish any 
objectionable qualities they might possess.

One admitted to “following Lily Allen” 
– on Twitter, one presumes – another to an 
intriguing “knowledge of Paul McCartney”. 
At first the defence demanded that anyone 
who had ever been a member of any trade 
union be excluded because of their 
presumed bias against Rupert Murdoch over 
the Wapping dispute 30 years previously. 
This was eventually whittled down to 
exclude members of the relevant print 
unions, with one of the potential jurors 
getting a free pass after remembering at the 
last minute that he had been paying SOGAT 
dues for the relevant period.

All police officers and their relatives 
were rejected, and any connection to the 
hated Guardian was a no-no – one of the 
defence teams even opposed the selection of 
one juror who had a friend who had worked 
for the paper in the past, which caused the 
judge to raise his eyebrows so far they nearly 
disappeared under his wig. 

As the clerk of the court called up the 
nine women and three men randomly 
selected from shuffled cards, Rebekah Brooks 
could be seen in the dock carefully noting 
down their details. That journalistic training 
– it just never leaves you.

THE MORON
ANOTHER topic of much 
discussion in the early stages 
of the trial was: what to do 
about Piers Morgan?

One witness, Ambi Sitham, 
was due to appear for the 
prosecution to testify that she 
had heard Moron and Rebekah Brooks, then 
editors of the Mirror and Sun respectively, 
joking about phone hacking at Andy 
Coulson’s birthday party a decade ago. 
Brooks’s team claimed it would be unfair for 
the prosecution not to call Moron and ask 
him about it. However, they were not willing 
to call Moron as a witness themselves. Why 
not? Let’s let the judge answer that:

“So what are the reasons the defence do 
not wish to call Mr Morgan? Mr Laidlaw 
tells me there are two: first because Mr 
Morgan engenders contrasting polarised 
reactions in people. Some people’s reactions 
are very favourable to him and others are 
very hostile. The defence are concerned 
that if some of the jury have a hostile 
reaction to him, that will reflect on Rebekah 
Brooks and will colour their view of her. Mr 
Laidlaw accepted that this was not the 
strongest of reasons and the answer to it is 
that the jury will decide the case on the 
evidence, not on any pre-conceived view of 
Mr Morgan. The real reason for the 
reluctance to call him was concern at what 
might emerge if the prosecution were 

allowed to cross examine him. The fear was 
not in relation to what went on at this party, 
but on other matters”.

As the judge noted, the prosecution had 
reason to “take the view that Mr Morgan 
may not be a reliable witness”: his evidence 
to the Leveson Inquiry, which “it is fair to 
say… was not accepted by the inquiry 
without qualification.” He declined to order 
Moron to appear before the court, which 
meant that any evidence he might have to 
offer on phone-hacking has gone, like his 
show on CNN, unseen.

THE EYE 
“NOBODY is keener than Mrs Brooks to 
have this case tried,” claimed Rebekah 
Brooks’s QC Jonathan Laidlaw way back on 
29 October. But just minutes previously he 
had been overruled in the latest of a series of 
attempts to ensure the trial did not happen 
at all.

Laidlaw and his team had applied to stay 
the trial before it even started, on the 
grounds that “the vast amount of deeply 
prejudicial material” which had been 
published about his client by those nasty 
newspapers made it impossible for justice to 
be done. “Attempts to somehow return her 
to a position where she can be tried fairly 
are beyond what this court can do,” he 
intoned sorrowfully. “It would be humanly 
impossible to do so.”

As further evidence of beastly press 
treatment he cited that very morning’s 
Private Eye, which featured Rebekah Brooks 
on its cover with a joke about her wearing a 
Halloween witch outfit. “It is a quite 
deliberate attempt by Private Eye to destroy 
any vestige that remains of Mrs Brooks’s 
attempt to secure a fair trial… A blatant 
attempt to scupper proceedings,” he 
spluttered, rattling out flattering claims 
about the Eye’s circulation and influence. “It 
is not just a matter of those who subscribe or 
read the magazine – everyone who walks 
into a newsagent will see what is in effect a 
campaign against her.”

How very different from the professional 
life of our own dear ex-News of the World 
and Sun editor, ran the unspoken thought 
around the courtroom. But Laidlaw was not 
finished; with the support of Andy Coulson’s 
legal team, he submitted an application to 
the judge that if the trial could not be thrown 
out completely, it should be delayed for at 
least a fortnight and the entire squad of 
potential jurors – the lucky 12 had not been 
sworn in yet – discharged and replaced with 
a fresh team whose eyes could not be sullied 
by our cover. 

There followed an awkward hour or so 
during which copies of the magazine were 
passed around its perhaps least appreciative-  
ever readers – though it was noticeable that 
Charlie Brooks stashed one in his briefcase to 
read later (or maybe he just wanted to leave it 
behind some bins).

Coulson’s barrister, Timothy Langdale QC, 
remembered rather belatedly that if he was 
claiming the magazine was extremely 
prejudicial it might be an idea not to leave his 
own copy face-up in the middle of the 
courtroom where the jury would all be able to 
see it. Finally Mr Justice Saunders returned 
with his view: although he was “concerned 
about the material” and “took the matter 
extremely seriously”, he himself would do 
nothing more than show the magazine to the 

jury and warn members they must ignore it. 
He was far more concerned about some much 
more prejudicial pamphlets a nutter outside 
was handing to any passer-by who looked like 
a juror, but no one was allowed to report that 
until now.

Any further action was up to the attorney-
general – who announced at 5.30 that 
afternoon that “proceedings for a potential 
contempt of court aren’t required.” It was 
left to Laidlaw – whose discovery of copies 
on sale outside Farringdon station had 
kicked off that morning’s investigation by 
some over-keen policemen and a minor 
media storm – to wail impotently: “Is 
anyone, anywhere going to do anything 
about Private Eye?”

This cover is  
in exceptionally 

bad taste...

The controversial cover of Private Eye 1352, 
and the one that nearly appeared on the 
following issue

THE REACTION 
As news of the verdicts filtered through 
from the Old Bailey, various interested 
parties were quick to give their take on 
events.

THE SUN
“THE Rebekah Brooks 
verdict is a triumph 
for British justice and 
two fingers to the 
baying mob,” opined 
the Sun the morning 
after its former editor 
was cleared of all 
charges.

“The CPS and 
police now have obvious questions to 
answer over the weakness of much of their 
case after such a long and costly trial… How 
can we afford to keep blowing millions on 
high-profile trials destined to fail?” è



£100m Cost widely quoted for 
phone-hacking trial which certain 
newspapers tried to imply was waste 
of time and money resulting in 
conviction of only one defendant

£1.7m Actual cost to public of 
employing prosecution team for 
eight-month trial, which resulted in 
six convictions

£0.25m Cost to public of single 
defendant on legal aid

£60m Estimated cost to Rupert 
Murdoch of legal fees for the defence 
of everyone else

It is a fair enough question from the 
person who has so far blown by far the most 
millions – Rupert Murdoch’s bills are 
currently running at roughly ten times the 
cost to the public purse, with News Corp 
reporting more than £270m in legal costs 
arising from phone hacking so far. But the 
Sun has another reason for trumpeting the 
clearing of Brooks so loudly.

One of the lower-profile charges on 
which she was found not guilty was 
conspiracy to commit misconduct in public 
office – in plain English, agreeing to pay 
public officials – while she was editing the 
Sun. The failure to get a conviction makes 
it possible that cases against the vast 
phalanx of Sun hacks arrested for the same 
offence (and, to be fair, one or two from 
other papers as well) will not be brought to 
trial at all.

The need to establish a precedent also 
explains the CPS’s determination to stage a 
retrial of Andy Coulson and Clive Goodman 
after the jury failed to reach a verdict on the 
same charge against them at the News of 
the World.

THE  
EX-HOME 
SECRETARY
FIRST out of the traps 
to comment on the 
verdict, thanks to a pre-
recorded interview 
with BBC News, was 

former Labour cabinet minister David 
Blunkett.

He told the BBC that having his messages 
to Kimberly Quinn intercepted by the News 
of the World forced him “as close as anyone 
could ever come to having a breakdown 
without actually having one… People have 
said to me ‘why aren’t you bitter?’ The 
reason is you can’t send bitterness like an 
email. It erodes you from inside. And the 
only way of dealing with this then and now 
was to pick yourself up and get on with 
life.”

And that, lest we forget, is exactly what 
he did: agreeing, on the very day in 2005 
that he resigned from cabinet in disgrace for 
the second time in a year, to an offer from 
his close friend Rebekah Brooks to take a job 
as a columnist on the Sun on an annual fee 
of £150,000.

When her successor Dominic Mohan 
declined to continue with his services, 
Blunkett was instead contracted as an 
adviser to News International on “corporate 
and social responsibility (volunteering and 
education)”, a position in which he 
remained until June last year, just before the 
phone hacking trial began, trousering nearly 
£100,000 a year on top of his MP’s salary. All 
this in addition to the damages paid “to 
close members of my family in July 2011” 
which resulted from the hacking of his 
associates’ mailboxes (it was made clear in 
court that Blunkett’s own phone was never 
hacked).

At the time that particular settlement 
emerged, Blunkett was far less eager to air 
his views in the media, telling the Observer 
that any questions about the settlement 
“constitute harassment” and were “blinding 
hypocrisy”. Which is, of course, nothing 
like the behaviour of the man heard in court 

on recordings of voicemails from 2005 
berating the “hyenas” and “bastards” of the 
press, and hoping they would “rot in hell”!

THE WOLFMAN
PERHAPS the most ubiquitous figure in the 
media in the days following 
the verdicts was former tabloid 
top dog Neil Wallis, who has 
very effectively established 
himself in the public eye as 
the face of honourable and 
innocent tabloid journalism.

He popped up on ITV’s 
Good Morning Britain, Radio 
4’s Today and The Media Show, the BBC 
News Channel and even the Question Time 
panel to hammer home his view, endlessly 
reiterated on his Twitter account, that the 
entire trial had been a disastrous waste of 
time and money. As he contemptuously told 
one media outlet: “This has been a state 
show trial. The intention of that has been to 
emasculate, to attempt to emasculate the 
very lively, very combative media in this 
country.”

Wallis describes himself as a “survivor of 
Operation Weeting”, having been arrested on 
suspicion of phone hacking in 2011, told he 
would not face charges but then questioned 
again under caution by police last October. 
He was Andy Coulson’s deputy during the 
whole time he edited the News of the World. 
He remained with the paper as executive 
editor until 2009, before famously going to 
work for the Metropolitan Police. The Eye 
will be the first to bring you any news of 
future developments in Wallis’s career! ■

Last 
edition  
of the 
NotW,  
10 July 
2011

6 Special report phone-hacking scandal: trial and error

“Unfortunately, I died before I could really 
start losing weight”

Annoying side effects of wearing 
‘sensible shoes’

Cookie Monster

Le déjeuner sur l’herbe –  
a French nightmare


